google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Sałatka z zielonego ogórka inspirowana smakami Azji

wtorek, 17 sierpnia 2021

Sałatka z zielonego ogórka inspirowana smakami Azji


Kilka tygodni temu pisałam na tym blogu, że staram się, ostatnimi czasy, zagłębić tajniki kuchni chińskiej. A to za wszystko sprawą programu kulinarnego Goka Wan, który oglądam w tutejszej telewizji. Gok Wan znany jest wam z pewnością z popularnego kilka lat temu programu, emitowanego na antenie TVN Style ‘Jak dobrze wyglądać nago’. Program ten po kilku latach nieobecności ponownie wrócił na antenę polskiej telewizji. W księgarniach znajdziecie również książkę o tym samym tytule, w której ‘stylista i guru mody, udowadnia, że każda kobieta może prezentować się wspaniale, nie poddając się drakońskiej diecie czy nieprzyjemnym zabiegom kosmetycznym’.

Ale nie o modzie i tajnikach urody jest ten blog, tylko o gotowaniu (chociaż jak już wielokrotnie udowadniano odpowiednia dieta może się do poprawy naszego wyglądu mocno przyczynić). Inną bowiem specjalnością, tego guru mody jest gotowanie i to nie byle jakie. Sięga on do smaków dobrze znanych mu z rodzinnego domu. Odtwarzając je, wykonuje i serwuje potrawy, jak przystało na osobę o dużym wyczuciem smaku, w sposób niezwykły, wręcz artystyczny. Smak dań jest równie efektowny jak ich wygląd. Musze przyznać, że kuchnia w jego wydaniu bardzo przypadła mi do gustu i już kilka z zaprezentowanych potraw, udało mi się popełnić.

Dzisiejsza sałatka z ogórka jest również jego autorstwa z tym, że dokonałam w niej niewielkich zmian, wymuszonych raczej koniecznością a nie wewnętrzną potrzebą zmiany składnika. Któregoś bowiem dnia, przygotowując ją dla moich gości, zapomniałam kupić jeden z podstawowych składników- spring onion. Czas mnie naglił, a powszechne w Polsce warzywniaki, tu (na Wyspach) są w znacznym oddaleniu od osiedli i domów. Wyprawa po nią nie wchodziła więc w grę. Na całe szczęście efekt przeszedł moje oczekiwania, a czerwona cebula, którą zastąpiłam sprong onion okazała się tzw. strzałem w dziesiątkę. 

Kolejną zmianą jest użycie przeze mnie japońskich składników takich jak japoński ocet ryzowy i słodzik stosowany do potraw z tej kuchni. Słodzik możecie śmiało zastąpić ½ łyżeczki brązowego cukru.


**********

Składniki:

1 duży zielony ogórek

½ średniej czerwonej cebuli

Kilka listków zielonej pietruszki

1 łyżeczka sosu sojowego

2 łyżeczki octu ryzowego

1 łyżeczka oleju sezamowego

½ łyżeczki słodzika do potraw japońskich

2 łyżeczki ziaren prażonego sezamu

1 łyżeczka białych sezamowych ziaren

½ łyżeczki czerwonego pieprzu

¼ łyżeczki ostrej papryki chili w proszku lub płatków

Szczypta soli


Przygotowanie:

1.Zaczynam od dokładnego umycia i pokrojenia w kostkę zielonego ogórka, który układam na ręczniku papierowym i oprószam solą. Pozostawiam na piętnaście minut do, maksymalnie trzydziestu, tak aby ogórek ‘puścił soki’, a dokładnie wodę w nim zawartą.


2.W tym czasie przygotowuje dresing.

Na patelni prażę dwie łyżeczki ziaren sezamu. Zajmuje to maksymalnie 2 minuty. Następnie do o małej miseczki wlewam wszystkie płynne składniki- olej sezamowy, sos sojowy, ocet ryzowy, słodzik lub brązowy cukier, jak również dodaje roztarty w moździerzu czerwony pieprz, uprażony sezam, i paprykę w proszku. 


Wszystkie składniki dokładnie mieszam i dodaje do nich pokrojoną w cieniutkie plasterki (półksiężyce) czerwoną cebule. Ponownie wszystko dokładnie mieszam i odstawiam na 5 minut.

3. Kolejna czynnością jest dokładne osuszenie zielonego ogórka za pomocą ręcznika papierowego. Osuszony do miski i polewam przygotowanym dresingiem.


Sałatkę posypuje pokrojonymi listkami pietruszki i ziarnami białego sezamu.

Podaje z mięsem z ugotowanej piersi z kurczaka pokrojonym w plastry. Mięso ugotowałam z dodatkiem tradycyjnych ziół- tymianku, liścia lubczyka, ziela angielskiego i 2 liści laurowych (wszystko poza zielem angielskim z mojego małego zielnego ogródka), w wodzie z dodatkiem soli himalajskiej.



Lekkie i pożywne danie na upalne letnie dni.

*****************


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz