google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Jabłkowo -musztardowy chutney w towarzystwie pork chops

środa, 1 września 2021

Jabłkowo -musztardowy chutney w towarzystwie pork chops


Wielokrotnie na tym blogu opisywałam potrawy, które serwowałam z dodatkiem bardzo popularnych na Wyspach sosów chutny. Po siedmiu latach życia w Szkocji nie wyobrażam sobie już bez nich mojej kuchni. Sosy te są dla mnie, podobnie dla Brytyjczyków, ulubionym dodatkiem do wielu dań, również i tych tradycyjnych polskich.

Co to takiego jest chutney i dlaczego jest tak popularny na Wyspach? Obiecuje, że tym razem będę się naprawdę streszczać i zamieszczę jedynie kilka słów wyjaśnienia dla niezorientowanych.

Chutney to rodzaj sosu lub jakby niektórzy powiedzieli dip - u, który od wieków jest integralną częścią kuchni indyjskiej. Podaje się go, w owej kuchni, do wszystkiego, od ryżu basmati, przez chleb naan lub dosa, po dania curry. Jest on bardzo często wykonany na bazie jogurtu z dodatkiem świeżych ziół, owoców i warzyw. Jogurtowe chutney z dodatkiem mięty i kolendry są doskonałym balansem smakowym dla pikantnych potraw.

W Krajach anglosaskich, do których kuchni chutney został zaadaptowany, przede wszystkim w UK i w USA, popularność zyskały sosy przygotowywane z cierpkich owoców i warzyw z dodatkiem charakterystycznych dla kuchni hinduskiej przypraw. I tak chutney uzyskał postać czegoś pomiędzy dżemem, smakołykiem i galaretką. Sosy te wykonuje się tu z dodatkiem octu i brązowego cukru.

Ocet został dodany do przepisu na chutney w stylu angielskim. Tradycyjnie ma to na celu zapewnienie długiego okresu przydatności do spożycia, aby jesienne owoce można było przechowywać przez cały rok (tak jak dżemy, galaretki i marynaty) lub sprzedawać jako produkt handlowy. Indyjskie chutney używają oleju musztardowego jako środka marynującego.

W Polsce najbardziej popularnym sosem chutney jest ketchup. Tak dobrze przeczytaliście, ketchup w wersji łagodnej lub pikantnej jest właśnie sosem, który swoje korzenie ma w kuchni hinduskiej.

Niestety, poza nim, do naszego jadłospisu nie przedostał się żaden inny z sosów. A szkoda. Uwierzcie mi, że wzbogacają one smak i aromat każdego dania.

Jednym z najstarszych i bardzo popularnych na Wyspach tego typu sosów jest Albert ‘s Vitcorian Chutney. Moim zaś ulubionym jest ten z karmelizowanej czerwonej cebuli. Obydwa są doskonałym dodatkiem do serów, wędlin czy też dań mięsnych.

Przepis na mój dzisiejszy chutney zaczerpnęłam z jednego z popularnych na Wyspach programów kulinarnych. Wypróbowałam i na stale włączyłam do mojej kuchni. Doskonale komponuje się on bowiem z wieprzowiną. Wypróbowałam go również w towarzystwie pieczonych kaczych piersi. Polecam!

Składniki do jego przygotowania znajdziecie bez problemu w polskich sklepach.

Składniki (porcja dla 2 osób):


3 do 4 średnich białych cebul

3 kwaśne jabłka

3 łyżki stołowe octu cedrowego

½ szklanki dry cider

4 łyżeczki stołowe ziaren gorczycy, najlepiej czarnej, ale jeśli nie macie to użyjcie białej, tak jak ja w dzisiejszym przepisie

½ łyżeczki zmielonego cynamonu

½ łyżeczki ostrej papryki lub płatków chili

4 łyżki brązowego cukru (ja wyjątkowo użyłam w moim przepisie biały)

4 łyżki oleju roślinnego

Szczypta soli i pieprzu do smaku.

Przygotowanie:

Na rozgrzaną patelnie wlewam olej i wrzucam pokrojona w półksiężyce cebule. Podsmażam, aż lekko się zeszkli i zmięknie i dodaje pokrojone jabłka ze skórką. Oczywiście wcześniej wykrajam nasiona.


Smażę około 2 minut na średnim ogniu i dodaje przyprawy- cukier, cynamon, chili, ziarna gorczycy, sól i pieprz.

Mieszam, smażę przez kolejne 3 minuty i dodaje ocet (apple cider viniger) i dry cider.

Wszystko ponownie dokładnie mieszam. Gotuje przez kolejne 5 minut. Zmniejszam ogień i przykrywam pokrywką. Dusze na wolnym ogniu od czasu do czasu mieszając przez kolejne 20 minut.


Tak przygotowany chutney wykładam na talerz. Na nim układam wysmażony pork chop i ozdabiam drobno posiekaną pietruszką.


***********

Pork chops to kotlet wieprzowy, z kawałkiem kości i dużym płatem tłuszczu. Smażony z dodatkiem soli i pieprzu na glilu lub patelni.

Taki kawałek mięsa kupicie u lokalnego rzeźnika lub na stoiskach mięsnych w dużych marketach. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz