google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Tzatziki - one of my must-make summer sauces

niedziela, 18 czerwca 2023

Tzatziki - one of my must-make summer sauces

 


Upały, które od kilku dni nawiedzają Szkocję dają się wszystkim we znaki. Gdy z nieba leje się żar trudno myśleć o jedzeniu. Duża karafka wody ze świeżo wyciśniętym sokiem cytryny, listkami mięty i dodatkiem kostek lodu, zastępuje mi większość posiłków. Szczerze powiedziawszy nie chce mi się jeść, a co dopiero myśleć o gotowaniu.

W Polsce wielu z was, w takie upalne dni, przygotowuje chłodniki. Lubię te letnie zupy, ale jakoś mi nie wychodzą – nigdy nie są tak smaczne jak te, które przygotowuje moja znajoma Maria, Litwinka. Jej chłodnik litewski jest obłędny! Ja zamiast nich przygotowuje sos Tzatziki, który serwuje ze świeżymi warzywami, chlebkami typu pita lub krakersami. Taki posiłek jest nie tylko sycący, ale przede wszystkim doskonale schładza w upalne dni.

Sos ten jest nieodłącznym elementem mojej kuchni również w trakcie zimowych miesięcy. Lubię sobie wtedy przywoływać smaki lata. Podaje go wówczas jako dodatek do grillowanych piersi z kurczaka.

Przepis na Tzatziki jest wam z pewnością zanany - jogurt grecki, zielony angielski ogórek, sok z cytryny, kilka listków mięty, kilka ząbków czosnku, sól i pieprz do smaku. Moja dzisiejsza wersja będzie nieznacznie zmieniona, a dokładnie zastąpiłam w niej ogórek innym równie popularnym warzywem.


Mój sos powstał w wyniku eksperymentów z chłodnikiem. W markecie, w którym zazwyczaj robię zakupy, na polskiej półce nie znalazłam ani kefiru, ani maślanki, a ponieważ ta brytyjska smakuje zupełnie inaczej, zdecydowałam się więc na zakup jogurtu greckiego.

W lodówce miałam rzodkiewki, które zamierzałam wykorzystać do przygotowanie chłodnika.  Zastąpiłam ogórek rzodkiewkami i tak powstał mój sos.

Składniki:

500 g jogurtu greckiego



-1 pęczek rzodkiewek

-Świeżo wyciśnięty sok z ½ cytryny

-4 łyżki oliwy extra virgin

-3 średnie lub dwa duże ząbki czosnki

-Kilka listków świeżej mięty

-Sól i pieprz do smaku

Opcjonalnie kilka listków tymianku i odrobina szczypiorku



Przygotowanie:

Ważne jest, aby przygotować sos tuż przed podaniem. Wstawiony do lodówki na dłużej niż godzinę, staje się niesmaczny.

*************

 Jogurt przekładam do szklanej miski.

Na tarce, z drobnymi oczkami, ścieram rzodkiewki i czosnek.

Drobno siekam listki mięty i obrywam listki tymianku.

Dodaje startą rzodkiewkę, czosnek, posiekana miętę i listki tymianku do jogurtu.

Wyciskam sok z cytryny, dodaje sól i pieprz do smaku. Dokładnie mieszam wszystkie składniki i dodaje oliwę. Ponownie mieszam.

Ozdabiam posiekanymi listkami mięty, tymianku i oliwą.


Sos jest gotowy do podania.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz