google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Scottish Red Lentil Soup / Szkocka zupa z czerwonej soczewicy

czwartek, 23 kwietnia 2020

Scottish Red Lentil Soup / Szkocka zupa z czerwonej soczewicy

Zupa ta należy do jednych z najbardziej popularnych dań w Szkocji. W szkockich domach przygotowuje się ją głównie w okresie jesienno-zimowym. Ja nie stosuję się do tej sezonowości i chętnie gotuje ją nawet w ciepłe letnie dni. Chociaż nie mogę wtedy dodać do niej jednego z jej tzw. ‘wykończeniowych’ składników - jarmużu. Nie wpływa to jednak znacząco na smak zupy. Nadal jest bardzo smaczna😊 i zdecydowanie poprawia samopoczucie. Zapewniam was, że o każdej porze roku doskonale sprawdzi się jako polepszacz nastroju i przegoni wszelkie chandry.
Przepisów na jej przygotowanie jest bez liku. W każdym domu przygotowuje się ją inaczej, jeden jednak składnik zawsze pozostaje niezmienny- czerwona soczewica. 
Przez lata ‘szkockiego gotowania’, jak również jedzenia zupy w różnych miejscach- od przydrożnych take away po dobre restauracje, wypracowałam swój własny przepis, który chciałam wam dzisiaj zaprezentować.
Zupa ta, poza tym, że jest zdrowa, bardzo smaczna i pożywna ma jeszcze jedną ważną zaletę- jest prosta w przygotowaniu i nie wymaga użycia dużej ilości składników.
W większości dostępnych przepisów do zupy dodaje się seler naciowy. Powiem szczerze, że w tym zestawieniu zupa mi nie smakuje. Dlatego też w moim przepisie zastąpiłam go porem. Warzywo to wydaje mi się bardziej odpowiednie i bardziej szkockie. Decyzje czy użyć seler naciowy czy por pozostawiam wam.
Składniki do przygotowania zupy- porcja dla 4 osób / Ingredients - serving for 4 people.
5 małych marchewek / 5 small carrots
2 średniej wielkości ziemniaki / 2 medium-sized potatoes
2 cebule / 2 onions
1 duży por / 1 large leek
2 listki laurowe / 2 bay leaves
200 g czerwonej soczewicy / 200 g red lentils
Szpinak- 50 g / Spinach - 50 g
Kostka bulionowa / 1 Bouillon cubes
3 łyżki stołowe oleju roślinnego / 3 tablespoons of vegetable oil
1 litr wody / 1 liter of water
Sól i pieprz do smaku / Salt and pepper to taste

Przygotowanie.
Warzywa kroje w kostkę i talarki.  Do garnka wlewam olej czekam aż się rozgrzeje. Wrzucam w pierwszej kolejności cebule. Czekam aż zmięknie dorzucam marchewkę i por. Wszystko dokładnie mieszam. Wlewam wodę i rozkruszam kostkę bulionowa. Gotuje przez 5 minut i wrzucam ziemniaki.
Gdy warzywa zaczną mięknąć wrzucam wypłukaną w zimnej wodzie soczewice. Gotuje aż soczewica zacznie się rozpadać. Ściągam garnek z ognia odczekuje 5 minut i dodaje szpinak. Mieszam dokładnie z pozostałymi składnikami i mogę już podawać zupę.
Tradycyjnie, jak to w Szkocji podaje ją z chlebem.

Mam nadzieje, że podobnie jak ja polubicie tę zupę.


4 komentarze:

  1. Wygląda smacznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jadłam kiedyś zupę z soczewicy i zupełnie mi nie smakowała, dlatego też nigdy nie interesowałam się przepisami na nią. Jak zobaczyłam szpinak w twoim przepisie to trochę mnie to zaskoczyło. Dzisiaj wypróbowałam i przyznam, że twoja zupa jest naprawdę dobra.
    Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) Bardzo się cieszę, że ci smakowała
      Zapraszam do wypróbowania pozostałych przepisów. Pozdrawiam ze słonecznej Szkocji!
      Agnieszka

      Usuń