google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : ENSALADILLA RUSA -A delicious dose of the Spanish sun on your plate.

sobota, 18 kwietnia 2020

ENSALADILLA RUSA -A delicious dose of the Spanish sun on your plate.

Ensaladilla -Pyszna dawka hiszpańskiego słońca na talerzu.

I made a salad strictly according to the recipe of Isabel, my Spanish friend from Moray College.

Z pewnością wielu z was zastanawia się co wspólnego ma sałatka hiszpańska ze szkocką kuchnią? Wszystkim, którzy interesują się trochę historią Szkocji, i co nieco wiedzą o tutejszej kuchni, pewnością nie obcy jest fakt, że wiele z tutejszych dań inspirowanych jest kuchnią francuską. Znana wam z pewnością, popularna tu zupa Cock -a- Leekie, jest takim przykładem. Inspirowana jest ona francuską zupą cebulową. Przepis na jej przygotowanie zamieściłam na blogu w jednym z pierwszych postów. 
No dobrze. Jak się ma do tego Ensaladilla?  Przyznam się, że nie spotkałam się z tym daniem w typowej szkockiej kuchni. Można ją znaleźć w karcie dań w dobrych restauracjach w Edynburgu czy też Glasgow, serwujących kuchnie z różnych stron świata. 
Skąd więc pomysł na zamieszczenie przepisu na nią tym blogu?
Perspektywa oddalających się hiszpańskich wakacji skłoniła mnie do przemyśleń. Skoro nie mogę pojechać na półwysep Iberyjski to zaproszę tamtejszą kuchnię do mojego domu. A ponieważ przepis na tę sałatkę poznałam właśnie tu w Szkocji. Postanowiłam więc oddalić moje wakacyjne tęsknoty rozkoszując się przepyszną Ensaladillia. 
Sałatkę wykonałam ścisłe według przepisu Isabel, mojej hiszpańskiej koleżanki z College. Przygotowała ją na nasze coroczne, tradycyjne spotkanie przedświąteczne. Wszyscy zachwycili się jej smakiem. A ja od tego czasu zrezygnowałam z wykonywania tradycyjnej sałatki warzywnej, którą każdy z was z pewnością zna.


Składniki / Ingredients
4 duże ziemniaki / 4 large potatoes 
3 średnie marchewki / 3 medium carrots
2 małe jabłka / 2 small apples
 5 jajek / 5 eggs 
1 szklanka zielonego ugotowanego groszku / 1 cup of cooked green peas
1 czerwona papryka / 1 red pepper

1 mała cebula szalotka / 1 small  shallot onion
sól, świeżo zmielony pieprz do smaku / salt, freshly ground pepper to taste
8 lóżek majonezu / 8 tablespoons mayonnaise
 ½ szklanki czarnych oliwek / ½ cup of black olives
Do tej sałatki dodawany jest często tuńczyk, ale w zaprezentowanej tu wersji moim zdaniem jest smaczniejsza. 
Przygotowanie:
Marchew i ziemniaki gotuje w całości ze skórką. Po ugotowaniu i ostudzeniu obieram je i kroje na kawałki, ale nie za drobno. Lubię czuć wyrazisty smak warzyw w sałatce. Po ugotowaniu jajek obieram je ze skorupy i 3 z nich kroje. Dwa odkładam.  Będą mi potrzebne do dekoracji. Podobnie czynie z pozostałymi składnikami. Oliwki kroje w krążki. Podobnie czynie z cebulą i rozdzielam dokładnie jej pierścienie.
Wszystkie składniki wkładam do miski. Dodaje przyprawy i połowę majonezu. Dokładnie mieszam.
Sałatkę przekładam do dwóch misek (możecie przełożyć do jednej ozdobnej) wyglądam jej wierzch i pokrywam dość grubą warstwą majonezu. Na wierzch ścieram na drobnej tarce jajko (jedno na każdą miskę).
 Ozdabiam papryką i kilkoma oliwkami.
 Podaje z tostami z pełnoziarnistego chleba.

Doskonała propozycja na lunch lub jako przystawka do obiadu.
¡buen provecho

6 komentarzy:

  1. U ciebie robię się zawsze głodny!!! M.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Sałatka jest pyszna. Myślę, że będę ją przygotowywać na przemian z tradycyjną. Nawet moje dzieci, które nie lubią takich dań chętnie ją jadły. Myślę, że dodanie zielonego groszku, w wersji nie ‘puszkowej’ robi różnice.
    Pozdrawiam
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ze przepis ci się spodobał. Ja bardzo lubię tę sałatkę, jak również inne polecone mi przez moje koleżanki z Collegu. Postaram się wkrótce udostępnić na nie przepisy.
      Pozdrawiam
      Agnieszka

      Usuń