google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Broccoli and stilton soup / Zupa z brokułów i sera Stilton

wtorek, 21 kwietnia 2020

Broccoli and stilton soup / Zupa z brokułów i sera Stilton


Zupa, którą dzisiaj wam  prezentuje, to danie typowe dla kuchni brytyjskiej. Bazą do jej przygotowania jest niebieski ser Stilton, którego produkcja, na wyspach, odbywa się wedle ścisłe określonej receptury i dozwolona jest jedynie w trzech angielskich hrabstwach: Leicestershire, Derbyshire i Nottinghamshire. 
Istnieją dwie podstawowe odmiany tego sera -niebieska Blue Stilton oraz biała. Odmiana niebieska moim zdaniem jest smaczniejsza, ale to mój smak. Lubię sery z niebieską pleśnią takie jak Danish Blue czy Gorgonzola (Stilton jest serem twardym, długo dojrzewającym, dwa pozostałe to sery o kremowej konsystencji).  Jeśli za takimi smakami nie przepadacie, to nie znaczy, że zupa z dodatkiem takiego sera nie będzie wam smakować. Jego intensywny smak w połączeniu z brokułem, jak w dzisiejszym przepisie, czy też kalafiorem lub porem, łagodnieje, nadając zupie specyficzny i unikalny posmak.
Jak wszystkie szlachetne rzeczy, również Stilton, nie wymaga szczególnej oprawy. Stąd przepis na przygotowanie zupy nie jest skomplikowany. Jej przygotowanie nie wymaga też użycia wielu składników. 
Dokonałam małej modyfikacji podstawowego przepisu, zresztą nie po raz pierwszy. Jednak nie mogłam sobie tego odmówić. Użyłam mojego tajnego składnika. Jakiego dowiecie się czytając listę zamieszczoną poniżej.
Należy się wam jeszcze jedna ważna uwaga. Zupa ta jest przeważnie serwowana w tutejszych restauracjach i bistrach z dobrą kuchnią. W szkockich domach bardziej popularna jest zupa kalafiorowa z serem cheddar, której będzie poświęcony jeden z kolejnych postów. 
Składniki porcja dla 2 osób / Ingredients - serving for two people
1 cebula szalotka / One shallot onion
1 brokuł około 350 g / One broccoli around 350 g
200 g sera blue Stilton / 200 g blue Stilton cheese
3 łyżki oleju roślinnego / Three tablespoons of vegetable oil
200 g śmietany double cream / 200 g double cream
500 ml wody / 500 ml of water
1 kostka bulionowa (ja używam organicznej warzywnej) / One stock cube (I use organic vegetable cube)
Szczypta soli do smaku / A pinch of salt to taste
½ małej łyżeczki świeżo zmielonego pieprzu / ½ small teaspoon of freshly ground pepper
3 gałązki tymianku / Three sprigs thyme (use only the leaves)
I mój tajny składnik - 1 mały listek lubczyku lub ½ małej łyżeczki suszonego. / And my secret ingredient - one small lovage leaf or ½ small teaspoon dried.
Lubczyk rośnie ,w dużej donicy, w moim ogródku. Dzięki temu przez całą wiosnę, lato i jesień mogę się cieszyć jego smakiem. W tym roku obrodził, co mnie niezmiernie cieszy.
Przygotowanie:
Cebule kroje w krążki. Brokuł myje i dziele na różyczki. Ser rozdrabniam. Nie używam pokrywającej go skórki. Od gałązek tymianku odrywam listki. Do garnka wlewam olej i wrzucam cebule, zioła i przyprawy. Czekam aż cebula zmięknie i dodaje pokrojone brokuły. Mieszam, dodaję wodę i wrzucam kostkę bulionową. Ponownie mieszam i przykrywam garnek pokrywką. Gdy brokuły są miękkie odstawiam garnek z ognia i dodaje ser. Mieszam i odstawiam na 5 minut. Po tym czasie miksuję zupę i dodaję śmietanę.
Zupę podaje z dodatkiem grzanek wykonanych z tostowego chleba pełnoziarnistego. Wystarczy włożyć kromki chleba do tostera i podpiec je w najwyższej temperaturze. Tak przygotowany tost kroje na kostki i grzanki gotowe. 

Zupa jest naprawdę pyszna i pożywna. Jej smak jest wyjątkowy a zarazem typowy dla tutejszej kuchni.
Polecam

4 komentarze:

  1. Zawsze omijałam takie sery. Jutro kupie i wypróbuje ten przepis. Mieszkam w UK od 10 lat i wielokrotnie widziałam zupę w karcie dań w restauracji, ale nigdy jej nie zamawiałam. Podzielę się swoją opinią.
    Pozdrawiam Hull
    Julka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ponownie.
      Trochę to długo trwało, ale ugotowałam tę zupę. Jest bardzo smaczna. Chyba przekonałam się też do tego sera.
      Julka

      Usuń