google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Pieczone ziemniaki zapiekane z porowym, kremowym sosem i serami.

wtorek, 9 listopada 2021

Pieczone ziemniaki zapiekane z porowym, kremowym sosem i serami.

 


Jesień to okres, kiedy w mojej kuchni dominują wszelkiego rodzaju zapiekanki czy też pieczonki z sezonowych warzyw. Bazą większości z nich są ziemniaki, wszelkich odmian i rodzajów. Uwielbiam zapach pieczonych ziemniaków i innych warzyw obficie okraszonych ziołami i przyprawami. Dania z nich wykonane, są dla mnie, kwintesencją jesiennej kuchni - sycące, pachnące i rozgrzewające.

Warzywne zapiekanki doskonale sprawdzają się jako posiłek o różnych porach dnia. Gdy za oknem jest szaro, a pogoda nie zachęca do spacerów, ciepłe, odpowiednio doprawione danie może dostarczyć nieocenionych wrażeń, nie tylko kulinarnych.

Pieczone ziemniaki to jeden z popularniejszych na Wyspach domowych fast foodów. O jego historii możecie poczytać na jednym z opublikowanych na tym blogu postów. (link) Znajdziecie tam również przepis na pieczone ziemniaki w wersji, jak bym to określiła, tradycyjnej. Por to z kolei jedno z najpopularniejszych warzyw w Szkockiej kuchni. Dodaje się go niemal do wszystkiego.

Dzisiejszy przepis jest inspirowany daniem, które w jednym z tutejszych programów kulinarnych przedstawił James Martin.

Zmodyfikowałam go nieco i tak powstała moja wersja pieczonych ziemniaków w porowo kremowym sosie.

Danie to jest bardzo proste w przygotowaniu, nie jest czasochłonne i trochę dekadenckie 😊


Składniki:

1 duży por

4 średnie pieczone ziemniaki

250 ml gęstej słodkiej śmietany, bardzo gęstej tzw. extra thick double cream

¼ kostki masła

2 łyżki oleju roślinnego

Sól i dość duża ilość pieprzu do smaku – ja użyłam 2 łyżeczki ziaren czerwonego pieprzu i kilka ziaren czarnego.


Około 70 g różnych serów- użyłam sera Stilton, sera parmezan i sera cheddar z dodatkiem czerwonego wina. Takie sery miałam w lodówce. W przypadku serów pozostawiam wam zupełną dowolność.

Opcjonalnie kilka gałązek tymianku

Przygotowanie:

Zaczynam od umycia i pokrojenia pora. Pokrojony por wrzucam na patelnie na której wcześniej rozpuściłam masło z dodatkiem oleju roślinnego. Smażę na średnim ogniu, aż por się zeszkli dodając zmieloną sól i roztarty w moździerzu pieprz.


W międzyczasie do mikrofalówki wkładam ziemniaki- specjalna odmianę nadającą się do pieczenia. Wcześniej nakłuwam je widelcem.

 Ziemniaki, przykryte listkiem ręcznika papierowego, w mikrofalówce piekę przez około 10 minut. Można je również upiec w piekarniku, ale trwa to znacznie dłużej. Kiedy przygotowuje moje ziemniaki w tradycyjnej postaci wkładam je czesciowo do mikrofalówki i ‘dopiekam’ w piekarniku.


W przypadku tego dania zależy mi na czasie, dlatego też używam jedynie mikrofalówki.

‘Upieczone’ ziemianki kroje w ćwiartki i układam w naczyniu do zapiekania.


Do duszącego się na patelni pora dodaje śmietanę i dokładnie mieszam. Pozostawiam na ogniu przez kolejne 3 minuty. 


Po tym czasie gesty sos przekładam na ziemniaki, tak aby dokładnie pokrył każdy z kawałków. Następnie danie posypuje serami. Stilton kruszę ręcznie, Parmezan i cheddar ścieram na tarce z drobnymi oczkami.


Na wierzchu układam kilka gałązek tymianku. Tak przygotowana pieczonkę wkładam do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na 20 minut.



Sery rozpuszczają się i wtapiają w porowy sos a tymianek oddaje daniu swój smak.

Danie jest gotowe do zaserwowania. Pachnie cudnie, a jak smakuje!

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz