google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Shakshuka

wtorek, 17 maja 2022

Shakshuka

 


Zapachniało wiosną. Pogoda wyraźnie się poprawia i ciepłe, słoneczne dni zaczynają górować nad tymi pochmurnymi i deszczowymi. Wraz z przypływem ciepłego powietrza nabieram apetytu na dania lekkie, bezmięsne i pachnące słońcem.

Kuchnia szkocka ma dla mnie jeden wielki minus – brakuje w niej nowalijek jak i soczystych dojrzewających w pełnym solarze warzyw i owoców. Dlatego przygotowanie tu wszystkich potraw z ich udziałem nastręcza czasami dużych trudności, zwłaszcza gdy ma się ochotę na świeżą sałatę i soczyste pomidory. Ma za to jeden niewątpliwie duży plus, jak cała kuchnia brytyjska, o czym już wielokrotnie tu pisałam; chętnie przyswaja smaki i zapachy kuchni z całego świata i jest otwarta na odkrywanie nowych.

W każdym, nawet najmniejszym, sklepiku jest regalik z egzotycznymi przyprawami, ziołami i komponentami sosów, jakich często trudno szukać w wyspecjalizowanych polskich marketach.

Przepis na dzisiejsze danie, chociaż jego nazwa brzmi egzotycznie, na szczęście nie wymaga użycia egzotycznych, przynajmniej z perspektywy polskiej kuchni, przypraw. W Polsce mamy też tę przewagę, że tak jak Brytyjczycy, nie musimy, przynajmniej w okresie letnim, importować doskonałych i pachnących pomidorów czy też papryki.  Warzywa dobrej jakości sprowadzone są, na Wyspy, z południa Europy lub północnej Afryki; głównie z Maroka i Egiptu.


Myślę, że w Polsce bez problemu wykonacie to danie ze świeżych, zebranych z waszych ogródków, lub nabytych na bazarkach pomidorów, papryki, świeżego szczypiorku cebuli i czosnku. U zaprzyjaźnionej pani Basi czy Zosi kupicie wiejskie jaja, a przyprawy znajdziecie w pobliskim spożywczemu, bo chociaż nazwa tego dania brzmi egzotycznie, to składniki do jego przyprawienia, są banalne.

Danie jest smaczne, a przy tym nie nadwyręży waszego portfela, co w dobie szalejącej drożyzny, jest nie bez znaczenia. Można by więc powiedzieć, że jest po szkocku oszczędne😊

Shakshuka, czy też po polsku Szakszuka, to potrawa chętnie promowana obecnie przez brytyjskich celebrytów kulinarnych. Przepis na potrawę znajdziecie na kanałach YouTube i stronach internetowych takich mistrzów jak Jamie Olivier, Nigella Lawson, Gordon Ramsay, Nigel Slater, czy też w programie kulinarnym moich ulubieńców - Hairy Bikers.

Z daniem tym zetknęłam się kilka lata temu, podczas pobytu w Edynburgu. Zamówiłam je w bistro serwującym, między innymi, kuchnie marokańską.

Kilka miesięcy temu przygotowała je dla mnie moja znajoma Lara- Syryjka, której przepis na Bulgur przedstawiłam już na tym blogu. Shakshuka jest bardzo popularna w jej kraju, jak również w pobliskim Izraelu, Turcji i Egipcie.

W krajach tych najczęściej Shakshuka jest serwowana jako danie śniadaniowe. Dla mnie taka wersja śniadania nie wchodzi w grę. Jest za obfite. Za to doskonale nadaje się na drugie śniadanie czy też lunch.

Danie to planowałam przedstawić Wam przed Wielkanocą, ale uznałam, że tradycyjnie przygotowane polskie jajka, będą w czasie tych świąt nie do pokonania.

Składniki już częściowo wam przedstawiłam powyżej, ale przejdźmy do szczegółów.

Składniki:

-4 średnie, dobrej jakości jaja, najlepiej wiejskie lub z wolnego wybiegu

- 1 duża czerwona lub żółta okrągłą papryka

-1 duża cebula

- 3 średnie ząbki czosnku

-4 duże, świeże pomidory, obrane ze skórki (najlepiej pomidory malinowe) lub całe pomidory w puszce.

-4 łyżki dobrej jakości oliwy

- ½ pęczka zielonej pietruszki

-½ pęczka szczypiorku (opcjonalnie)

- kilka świeżych listków mięty (opcjonalnie)

- 200 gr sera Feta (opcjonalnie)

- świeżo zmielony pieprz do smaku- ilość w zależności od waszych upodobań,

- sól morska lub gruboziarnista, również zmielona- szczypta do smaku

- ½ łyżeczki zmielonego kminu rzymskiego

- ½ łyżeczki zmielonych ziaren kolendry

½ łyżeczki słodkiej lub wędzonej papryki

½ łyżeczki płatków chili, ostrej papryki lub pieprzu Cayen.

½ łyżeczka suszonego oregano


Przygotowanie:

Zaczynam od pokrojenia wszystkich składników. Cebule kroje w drobna kostkę, paprykę w cienkie paski. Drobno siekam również czosnek. Nie używajcie do tego dania wyciskarki do czosnku!

Ze względu na brak dobrej jakości pomidorów, ja użyłam moich sprawdzonych, dobrej jakości pomidorów w puszce.

Do tego dania potrzebujecie dość sporej patelni, najlepiej takiej o średnicy minimum 30 cm. Jeśli przygotowujecie je tylko dla siebie wystarczy wam mniejsza. Proporcjonalnie też zmniejszacie składniki -2 jajka. ½ puszki pomidorów itd. (Moją dzisiejsza Shakshuke przygotowałam na lunch dla 2 osób.)

Do patelni wlewam oliwę i rozgrzewam ją na średnim ogniu.

Wrzucam pokrojona cebule, czekam aż się lekko zeszkli i dodaje paprykę i czosnek. Smażę przez około 3 minuty, dodaje przyprawy ( paprykę, płatki chili, oregano, zmielony kmin i zmielone ziarna kolendry) i dorzucam świeże, pokrojone w kostkę pomidory lub wlewam pomidory w puszce.


Pomidory rozdrabniam za pośrednictwem łyżki. Dodaje sól i pieprz do smaku, mieszam.

 Patelnie przykrywam pokrywką i smarze, na średnim ogniu, aż pomidory się rozpadną, od czasu do czasu mieszając.


Gdy pomidory się rozpadną w sasie, dodaje psiekane zioła i za pomocą łyżki, formuje otwory, w które wbijam jajka.


Patelnie przykrywam pokrywką i smażę, aż żółtko jajka pokryje się ściętym białkiem.

Danie obficie posypuje drobno posiekaną pietruszką, liśćmi mięty i posiekanego szczypioru (te dwa ostatnie opcjonalnie).

Danie serwuje ze świeżą, pachnącą bagietką, a najlepiej z chlebem pita.


PS

Lara do swojej Shakshuki dodała zmielone ziele angielskie i 2 liście laurowe. Przed podaniem polała je dodatkowo oliwa i oprószyła Aleppo Pepeer i oprócz pietruszki; świeżą, drobno posiekaną kolendrą.

Danie było pyszne, ale moim zdaniem smak ziela angielskiego i liści kolendry wyraźnie je zdominował, dlatego też ja z tych składników zrezygnowałam.  

************



2 komentarze:

  1. Witam
    Wśród składników znajduje się ser feta, ale nie ma go już w opisie przygotowania dania.
    Czy to pomyłka, a jeśli nie to, w którym momencie należy ser dodać?
    Pozdr. Anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Masz racje, rzeczywiście ser feta jest wśród składników. Dodaje się go przed wbiciem jajek do patelni. Widziałam taką wersje tego przepisu na YouTube i raz przygotowałam z nim Shakshuke. Ser zagęszcza sos. Należy go pokruszyć i dodać do sosu, zamieszać aż się lekko rozpuści, ale nadal widoczne będą jego kawałki i wtedy dodać jajka.
      Jeśli zdecydujesz się na użycie sera zrezygnuj z soli w daniu, bowiem jest on dość słony.
      Dziękuję za pytanie i pozdrawiam Agnieszka

      Usuń