google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 google.com, pub-2456296071679977, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Moje szkockie Smaki : Prosta zupa z zieloną soczewicą i sokiem z cytryny

sobota, 16 stycznia 2021

Prosta zupa z zieloną soczewicą i sokiem z cytryny


Zima rozgościła się na dobre i w Szkocji, i w Polsce. Niestety nie w rejonie, w którym mieszkam, a przynajmniej nie w miejscu, w którym mieszkam. Z zazdrością oglądam te wszystkie, obficie oprószone śnieżną magią, fotografie zamieszczane przez was na Instagramie i Facebooku. Ja niestety, w tym roku, tylko przez dwa dni cieszyłam się śniegiem. Temperatura utrzymująca się na zewnątrz i jak i długoterminowe prognozy nie wskazują na to, że cokolwiek wkrótce się w tym temacie (zimy) zmieni.

Ale, pogoda i tu potrafi być często bardzo nieprzyjemna. Silny wiejący od morza wiatr i zacinający deszcz potrafią przemrozić człowieka do kości. Po powrocie do domu należy się jakoś rozgrzać. Powiecie, że najlepsza jest na to szklanka gorącej herbaty lub coś mocniejszego. I owszem, ale dla mnie najlepszym sposobem na rozgranie i równocześnie na odzyskanie dobrego nastroju jest zjedzenie miski aromatycznej i pełnej smaków zupy.

Zup, które rozgrzewają i poprawiają nastrój jest w tutejszej kuchni co nie miara, na czele z moim szkockim rosołkiem, czyli Cock-a-leekiesoup, na którą przepis zamieściłam już na tym blogu. Znajdziecie go pod tymlinkiem. Bardzo lubię jej smak i chętnie ją gotuję, ale równocześnie poszukuje nowych smaków i aromatów, dlatego też chętnie sięgam do przepisów z różnych stron świata.

Jednymi z moich ulubionych dań, ostatnio, są te z dodatkiem soczewicy. Jestem na etapie wypróbowywania przepisów z rożnymi jej rodzajami. Jednak najbardziej przypadła mi do gustu ta zielona. Z jej udziałem przygotowuje nie tylko zupy, ale również curry i pierogi (przepis pod tymlinkiem).

Przepis na dzisiejszą zupę wypróbowałam już kilkukrotnie i za każdym razem smakowała obłędnie. Mam nadzieje, że po jej przygotowaniu i wy podzielicie moją opinie.


Składniki:

1 duża szklanka zielonej soczewicy

1 duża cebula

Kilka małych marchewek (około 5,6)

2 łodygi selera naciowego

3 małe ząbki czosnku

½ pęczka zielonej pietruszki -liście

Puszka pomidorów (400 g), posiekanych, bez skórki. Ja w dzisiejszym przepisie użyłam passaty pomidorowej

1 łyżeczka prażonego kminu rzymskiego

1 łyżeczka ziaren kolendry

1 łyżeczka czerwonej papryki

2 listki laurowe

Sól i świeżo zmielony pieprz do smaku

Sok z 1 małej cytryny

3 łyżki oleju lub oliwy

1 litr wody


Przygotowanie:

Wszystkie warzywa kroje w drobną kostkę.

 Do garnka wlewam olej, wrzucam cebule i liście laurowe. Cebule smażę, aż zmięknie i uzyska lekko brązowy kolor. Dodaje wtedy posiekaną w kostkę marchewkę i seler naciowy. Mieszam i smażę aż warzywa lekko zmiękną. Dodaje posiekany czosnek i ponownie mieszam.

Smażę około 2 minut i wrzucam przyprawy- roztarty w moździerzu kmin rzymski i ziarna kolendry, sól i paprykę. Ponownie mieszam i wlewam pomidorową passata lub pomidory w puszcze. Mieszam i dusze około 2 minut. Dolewam 1 litr wody i wrzucam zieloną soczewice, którą wcześniej moczyłam w wodzie przez około 30 minut, a następnie opłukałam pod bieżącą wodą.


Po dodaniu soczewicy wszystko ponownie mieszam i wsypuje świeżo zmielony pieprz. Zupę przykrywam pokrywką i na małym ogniu gotuje około godziny, aż soczewica i pozostałe warzywa będą miękkie.

Sprawdzam, czy zupa jest odpowiednio doprawiona, jeśli istnieje potrzeba to dodaje sól i pieprz. Dodaje świeżą, drobno posiekaną pietruszkę, mieszam i ściągam zupę z ognia. Ostatnim składnikiem jaki dodaje do zupy jest świeżo wyciśnięty sok z cytryny. Mieszam zupę i mogę ją już serwować.

Uzyskacie przepyszną zupę o przyjemnym cytrynowym, kwaskowym smaku. Jeśli chcecie go jeszcze bardziej ‘podkręcić’ to możecie pietruszkę zastąpić świeżą kolendrą, zetrzeć do zupy skórkę z cytryny lub limonki.


Ja do mojej zupy dodaję dość dużo pieprzu i słodką paprykę, ale możecie równie dobrze zastąpić te przyprawy płatkami chili i zaserwować ją z kleksem pełnotłustego jogurtu. W każdym z tych wariantów będzie przepyszna i cudownie rozgrzewająca.

Zachęcam was do wypróbowania przepisu.

Trzymajcie się ciepło!

Życzę smacznego! 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz